A PÁLYÁZATOK ELBÍRÁLÁSI RENDSZERE
avagy,
Hogyan nyerjünk vissza nem térítendő támogatást az Európai Uniós forrásokból?
Ezt a rövid tanulmány azoknak a cégvezetőknek készült, akik már foglalkoztak a pályázás gondolatával, de még nem érezték úgy, hogy elég ismeretük van egy pályázat megírásához.
Mert bár a pályázati útmutatót elolvasták, nem tudják hogyan zajlik egy-egy pályázat elbírálása.
De szól azoknak is, akik uniós finanszírozású pályázaton már részt vettek, a pályázatukat beadták. Talán még az eredményét nem tudják, de szeretnének tisztában lenni a bírálati rendszerrel. Úgy a döntéshozatali eljárás lépéseivel, mint a határidőkkel.
A tanulmányban szeretnénk egy kicsit tisztább képet adni a pályázatok bírálati módszereiről – annak érdekében, hogy néhány tévhitet eloszlassunk, és a rendszer átláthatóbbá legyen a cégvezetők számára.
Továbbá, a következő kérdésekre kaphat választ írásunkból:
· Milyen típusai vannak a pályázatok bírálatainak?
· Van –e recept a tuti nyerésre?
· Van –e lehetőség a „rendszert megkerülő” bírálásra?
· Könnyebbé vált-e a pénzhez jutás folyamata a korábbi évekhez képest?
· Történtek-e intézkedések a korrupciós helyzetek elkerülésére?
1. Milyen típusai vannak a pályázatok bírálatainak?
Az uniós vissza nem térítendő források jelentős többségének döntéshozatala az egyszerűsített és hagyományos eljárású pályázatok bírálati rendszerbe tartozik. Ezeken túl megkülönböztetünk még 2 fordulós és kiemelt projektek elbírálási rendszerét is.
A 2 fordulós pályázatok esetében a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (továbbiakban: NFÜ) dönt, míg a kiemelt pályázatok esetében Kormánydöntés, esetenként Régió döntés születik.
Az egyszerűsített eljárású pályázat - Normatív támogatások elbírálása:
1. lépés: A formai és a jogosultsági értékelés
- A pályázat beérkezését követően első körben az ún. „Befogadási alap-kritériumok” vizsgálata (benyújtási határidő, példányszám, formátum, költség határok, stb.) történik meg. Amennyiben a benyújtott pályázat nem felel meg ezeknek az alapfeltételeknek, a pályázat érdemi vizsgálat nélkül elutasításra kerül. Amennyiben az alapfeltételek az adott pályázat vonatkozásában maradéktalanul teljesülnek, a Közreműködő Szervezet (a pályázatok döntés-előkészítését, a szerződéskötést, a finanszírozást, nyomon követést és ellenőrzést végzik) megvizsgálja, hogy a projektjavaslat megfelel-e a Pályázati felhívás és útmutatóban meghatározott jogosultsági feltételeknek.
Amennyiben a jogosultsági feltételek teljesülését alátámasztó, előírt dokumentumok nem kerültek benyújtásra, illetve hiányosan vagy hibásan kerültek benyújtásra, akkor a Közreműködő Szervezet a pályázót írásban, az összes hiány, illetve hiba megjelölésével, egy alkalommal, maximum 15 napos határidő kitűzésével formai hiánypótlásra szólítja fel.
2. lépés: A döntés
- Amennyiben a pályázat megfelel a Pályázati útmutatóban meghatározott, a befogadáshoz szükséges befogadási alap-kritériumoknak (jogosultsági feltételek), illetve a hiánypótlás keretében meghatározott hiányosságok, hibák az ott meghatározott módon és határidőben pótlásra, illetve javításra kerültek, a pályázat hiánytalan benyújtásától számított 15 napon belül befogadásra és egyúttal támogatásra kerül. A támogatás tényéről és a támogatói döntés dátumáról a Közreműködő Szervezet a pályázót írásban, támogató levél megküldésével értesíti.
A hagyományos eljárású pályázatok bírálati rendszere:
1. lépés: A formai és a jogosultsági értékelés
- A pályázat beérkezését követően itt is első körben az előzőekben már említett, „Befogadási alap-kritériumok” vizsgálata történik meg. Amennyiben az alapfeltételek az adott pályázat vonatkozásában maradéktalanul teljesülnek, a Közreműködő Szervezet megvizsgálja, hogy a projektjavaslat megfelel-e a Pályázati felhívás és útmutatóban meghatározott jogosultsági feltételeknek. Ellenkező esetben a pályázat érdemi vizsgálat nélkül elutasításra kerül.
- Amennyiben a jogosultsági feltételek teljesülését alátámasztó, előírt dokumentumok nem kerültek benyújtásra, illetve hiányosan vagy hibásan kerültek benyújtásra, akkor a Közreműködő Szervezet a pályázót írásban, az összes hiány, illetve hiba megjelölésével, egy alkalommal, maximum 15 napos határidő kitűzésével formai hiánypótlásra szólítja fel. Ha megállapítható, hogy a jogosultság szempontjai a hiánypótlást követően sem teljesülnek, a Közreműködő Szervezet a pályázó egyidejű tájékoztatása mellett az indokok megjelölésével az értékelési határnaptól, hiánypótlás esetén a hiánypótlás benyújtásának határidejétől számított 15 napon belül elutasítja a pályázatot.
- Ha a pályázat elutasításra vagy visszavonásra került, úgy a projekt támogatása érdekében módosított, átdolgozott pályázat benyújtása lehetséges – természetesen csak abban az esetben, ha az adott pályázati lehetőség még nem zárult le.
Amennyiben a pályázat megfelel a Pályázati útmutatóban meghatározott, a befogadáshoz szükséges befogadási alap-kritériumoknak (jogosultsági feltételek), a pályázat befogadásra kerül. A befogadás írásban történő megerősítés arról, hogy a projekt a – részletes vizsgálat végső eredményétől függően – megfelel a kiírásban meghatározott feltételeknek. A befogadás tényéről a Közreműködő Szervezet a pályázót írásban értesíti. Ez a nyilatkozat kizárólag a pályázat formai megfelelőségét igazolja, még nem jelenti automatikusan a támogatás megítélését.
2. lépés: A tartalmi értékelés
- A befogadásra került pályázatok tartalmi értékelése annak megállapítására irányul, hogy a pályázatban szereplő információk a döntéshez szükséges részletességgel és tartalommal rendelkezésre állnak-e, a pályázatban ismertetett projekt megfelel-e a projekt-kiválasztási szempontoknak. Ha a pályázatban található információ nem egyértelmű, ellentmondásokat tartalmaz, a Közreműködő Szervezet egy alkalommal tisztázó kérdést tesz fel a pályázónak.
- A tartalmi értékelés alapjául szolgáló kiválasztási kritériumokat a Pályázati útmutató tartalmazza. Az értékelések általában pontozásos eljáráson alapulnak, és egyértelműen meghatározásra kerülne azok a minimális pontszámok, amely alatt egy pályázati projekt semmilyen körülmények között nem támogatható.
A Közreműködő Szervezet minden befogadott pályázatról értékelő lapot készít.
3. lépés: A bírálat
- Az Operatív Programok Irányító Hatóságai (a továbbiakban: IH- a Közreműködő Szervezetek munkáját felügyelik, a projektek lebonyolítását végzik) a benyújtott pályázatok elbírálása érdekében Bíráló Bizottságokat hoznak létre. Ezek a Bizottságok általában 3 illetve 5 fősek, és meghatározott időközönként, időpontokban ülnek össze. A Bíráló Bizottság az előzetesen meghatározott értékelési szempontok alapján a rendelkezésre álló keret erejéig a legmagasabb összpontszámot kapott pályázatok támogatására tesz támogatási javaslatot. Általánosságban elmondható, hogy a pályázati pontértékek 100 pont körül kerülnek meghatározásra, amelyek a pályázati anyag fejezeteinek kiértékeléséből adódnak össze. Szintén általános tapasztalat, hogy 70 pont alatti pályázatokkal gyakorlatilag nem lehet bekerülni a támogatásra javasoltak közé. Természetesen ez nagyban függ a pályázati kiírástól, a témakörtől.
A Bíráló Bizottság döntési javaslatot tehet:
- a projekt javaslat támogatására;
- csökkentett összköltséggel történő támogatására és/vagy feltételekkel történő támogatására vagy
- a projekt javaslat elutasítására.
Az esetleges forráshiány (kimerült támogatási keretösszeg – amelyet a Pályázati útmutatókban előre rögzítenek) miatt nem támogatható, de a minimális pontszámot megkapott
projektjavaslatokból tartaléklista képezhető, és további forrás rendelkezésre állása esetén (plusz forrás átcsoportosítása vagy esetlegesen visszalépő pályázók esetei szoktak előfordulni) az NFÜ új Bíráló Bizottság összehívása nélkül a tartaléklistán szereplő pályázókat – a sorrend betartása mellett – támogatásban részesítheti.
A Bíráló Bizottság egyébként újraértékelheti a pályázatot, és a szakmai értékelő javaslatától eltérő döntési javaslatot is tehet. A Bíráló Bizottságnak továbbá joga van szükség szerint a javaslattételt elnapolni egyes kérdések tisztázása céljából. Ilyen esetekben a végleges döntés előtt tisztázó kérdést küldenek ki a pályázónak (általában e-mailben a gyorsabb ügyintézés végett), viszonylag rövid válasz határidő mellett.
A Bíráló Bizottság döntési javaslata az IH-k vezetőihez vagy az általuk felhatalmazott személyhez kerül döntésre.
A Közreműködő Szervezet írásban értesíti a pályázót a támogatás odaítéléséről. A döntésről szóló tájékoztatást követően a pályázó jogosult a projektjavaslatra vonatkozóan az értékelő lapban foglaltakat megismerni, betekintést kérni a bírálati lapokba. Általában ez személyesen tehető meg.
Támogatott pályázat esetén az NFÜ a támogatási konstrukció címét, a projekt gazda nevét, a projekt tárgyát, a projekt megvalósulásának helyszínét, a támogatás összegét és arányát a honlapján ( www.nfu.hu ) közzéteszi.
2. Van recept a tuti nyerésre?
Ha erre a kérdésre egyértelmű igennel, vagy nemmel lehetne válaszolni, sok pályázni vágyó életét könnyítenénk meg. A valóság viszont mindig sokkal bonyolultabb.
Ha tisztában vagyunk a pályázatunk benyújtáshoz szükséges minden formai követelménnyel, és tartalmi feltétellel, azoknak maximálisan eleget teszünk, nyerési esélyünket optimálisan megnövelhetjük.
Ehhez az optimális esély megszerzéséhez hozzá tartozik a pályázatok és a bírálati rendszerek általános ismerete.
3. Van –e lehetőség a „rendszert megkerülő” bírálásra?
NINCS!
Bár sok rémhír kelt már napvilágra ebben a témában, a valóság az, hogy nincs lehetőség a feltételek, és a bírálati folyamatok megkerülésére.
A pályázatok megírása előtt fontos átolvasni a pályázati kiírást, az útmutatót, és a mellékletek listáját.
Minden lehetséges tudást igyekezzünk megszerezni, mielőtt pályázatírásra adnánk fejünket.
4. Könnyebbé vált-e a pénzhez jutás folyamata a korábbi évekhez képest?
Számos rendszerjavító és konstrukciós intézkedés hatására azt mondhatjuk csökkent a pályázatok bírálatára, szerződéskötésre és kifizetésre fordított idő.
Bár még távolról sem mondhatjuk, hogy ideális a helyzet, de néhány pályázati kiírásnál (főként a normatív típusú támogatásoknál) rövidült az átfutási idő, és előfordul, hogy a pályázat benyújtásától számítva 3-4 hónapon belül pénzhez is juthatnak a pályázók.
A korrupciós helyzetek csökkentése érdekében a közbeszerzések területén az NFÜ fokozni kívánja a nyilvánosságot, így a módosítás értelmében a honlapján közzéteszi az ajánlatok elbírálásakor készített összegezéseket, valamint a közbeszerzési eljárással kapcsolatban, szabálytalanság megállapításával végződő szabálytalansági eljárások legfontosabb adatait.
( Forrás: NFÜ, Brüsszel Center – Magyar Pályázati Tanácsadó központ)