Mikor érdemes vállalkozást indítani, fejleszteni - beruházni?
Szinte bármikor, de most nagyon!
Soha még ilyen alacsony költségvetéssel nem lehetett céget elindítani, mint ma. 10-20 évvel ezelőtt egy kisvállalkozás előtt messze nem voltak olyan lehetőségek, mint napjainkban. Kiszervezhetjük a teljes logisztikát, vagy akár magát a gyártást is. Az alkalmazottakat már nem az irodában eltöltött munkaóra alapján fizethetjük, hanem a teljesítmény, az eredmény alapján. Bizonyos folyamatokat olyan emberekkel végeztethetünk el, akiknek maximum csak az email címét, meg a számlaszámát tudjuk. A rendszer mégis működik. 10 évvel ezelőtt, amikor kiment egy DM levél, vagy megjelent egy hirdetés, hónapoknak kellett eltelnie, mire elemezhető lett a hatékonyság. Az online világban 24 órán belül választ kaphatunk arra, hogy jó-e a hirdetés címsora, hova érdemes pozícionálni a termékünket, vagy egyáltalán kell-e a piacnak a nagy ötletünk. S mindezen objektív előnyök mellett a világ „megajándékozott” bennünket egy gazdasági válsággal is. Egy ilyen helyzetben nem a féket kell nyomni, most kell beszállni és rátaposni a gázpedálra.
Napjaink nagyvállalatai közül jó néhány a gazdasági világválságok idején született.
A teljesség igénye nélkül néhány példa:
• A FedEx az 1973-as olajválság idején szállította az első küldeményt. 1975-ben Bill Gates cége a Microsoft, még valóban csak mikro volt, de mára mivé is lett?.....
• A sohasem nyugvó Thomas Edison az 1873-as tőzsdei pánik idején látta a legalkalmasabbnak az időt arra, hogy megalapítsa az Edison General Electric Company-t (ma csak GE-ként emlegetjük).
• A Burger King és a HP is recesszióban születő „start-up”-ok voltak.
Most kell lépni, ha a felemelkedés részesei akarunk lenni. Könnyebb a “nagy bajban” építkezni, mint majd a “nagy zajban” kapkodni, amikor hirtelen mindenki kapcsol, és biztos vagyok benne, hogy sokan azt fogják érezni, hogy már megint mindenki elszáguld mellettük.
Ahhoz fogjak, amihez értek?
Ez a legtöbb kezdő vállalkozó igazi dilemmája. A döntő szempont, a szakma, vagyis ki mihez ért. Sajnos a legtöbben ezt veszik alapul, pedig a szakember és a vállalkozó az két külön fogalom. A szakember azt tudja, hogyan kell egy terméket jól elkészíteni. A vállalkozó pedig azt, hogy hogyan kell a tudást pénzre váltani.
Forrás: Lévai Péter